   
 


  -          .

 ,       ,    ,       .         P&L,         .

     -   , IT-      -   :           .

   ,    ,       ,   ,         .





 

   





  




   .     ( )   ( ).  :   , ,   .   .

 1.    

   ,        .

 1. , , :      .    -   ,   - .   .

 2.  :   /, /, /.    20  .

 3.   (CVP-):  ,      ,      .

 2.     

       .

 4.  : (Job Order),  (Process Costing)  ABC-.         .

 5.   (Standard Costing): ,   (    )    .      .

 3.        (P&L)

      .

 6.   P&L:    2.           .

 7.   (  ):         .  ,     .

 8.   ( -):  P&L  .      ABC-.

 4.         ()

 ,   .

 9.  :  .   ,   .   .

 10.      (Cash Flow):  .    ,   .    .

 5.   - 

    .

 11.   -:  (Rolling Forecast).  :   ->  -> .

 12. - :    (, , )  .     ,   .

 6.     

     .

 13.  1.  ( ):    ,       ABC-.

 14.  2. IT   ():     . -, CAC, LTV    .

 15.  3. E-commerce ():  -.       (CAC)   .

 7.   

     .

 16. :   Excel  ERP- (1:ERP).     (Power BI, DataLens).

 17.   :  .   ,     .     .



     .      .          .







  ,            :   ,   ,     ,      .      ,   ,        .   :   ,     ,     .

   -    .  ()     .    -  ,       ,   .       ,        ,       ,        .

     .   ,     .   -    ,     ,       ,    :

       ,   ?

    -  ,   -  ,    ?

         ,   ?

   ,      5%,       3%?

     ,     ?

  -      .            .           ,    ,     Excel, CRM  1      .

 ,      ,     -       (P&L).          :             .  ,    ,  ,       ,      .

     .    ,             :

   ,    -            .

IT- (  ),     ,     -          .

   e-commerce,      -,  ,       .

      :         ,       -             .

       .         ,       P&L,    - ,        .

       .    -      ,           ,     .            :     ,    ,       , - ,   .




 1. , , :           


     -      .          , ,      .       .      ,    ,   ,   .

    ,       .

1.  (Costs) -   

 -    ,         .

 :       ,     ,      .     .

:  100  .      -   .    ().               - 1000  (  )   .

 : 1000      .        .     ,     .

2.  (Expenses) -     

 -   ,         (P&L)      .

   (Matching Principle):     ,   ,       .

  .

     ( ).

     .

      15 000 .

  ,   ,  ,      (  ).        15 000     .

       - .    1 200 000 .    ( ).       (    ).      1,2       -     ,     10 .           (, 10 000 )  ()   120 .

3.  (Cash Outflows) -   

 -           .

 :        (),         (P&L).

      ,    .  .

 :  ,  .      500 000     .  P&L     500 000 .        60 .      ,      .     .

 :  ,  .   100 000       .      .    .  P&L           (   ).  500 000        (  / )       .

      

 1.       .    2  .         ( ,     ).       1,5 , ,   .        ,   ,                 .

 2.    ,    . ,       10  .      .     P&L: - 20 , - 14 , - 6 .  10   -        ,      .

 3.    .     (    )  ,        ,    .    ,    ,    .

-  :   

     ,   :

:  300 000     .

:300 000 . ().

:300 000 . ( ).

:25 000 .   (1/12        P&L).

:     50 000 .       15 000 .    100 000 .

:50 000 . (  ).

:15 000 . (    ).

:15 000 . (        P&L,     100 000 . ).

:35 000 .     ().

:   - 80 000 .   ,   25 .

:80 000 .

:80 000 . (  ).

:80 000 . (   ,     ,      ).

            ,         .       :    ?   ,  ?     ,    - ?   .




 2.   -   


 2.   -   

      -     .    1      (  ),       .  ,         ,    :    ?.

 ,       :  ,   ,   ,   .

    ,     .

1.      ( )

       .    :      ( )    ,     ?

  (Variable Costs, VC)   .   -   .   -  .

:  ,    ,   (    ), ,   .

 :     .    (   ) ,      .      .

  (Fixed Costs, FC)        (    - ,     ).   100   500 -   .

:   ,   (, , HR),  ,   , .

 :   .       ,    .         .

 ()     .        .

:

: 50 000 .        ( ) + 5 .      ( ).

 :   1000 . +     .

-:  60 000 . +  2     .

 :              (             ).

2.     

    :     ,       ?

  (Direct Costs)          (, , ).

:    ,      ,     .

 :  -      .        ,       .

  (Indirect Costs / Overheads)      ,    (  )     .

:   (   ),   ,  ,  .

 :     .      1      ,    ?    ,     ,   - .          ( : -, -, ,  ),        4.

3.   

    ,  ,         .

 :,          (,  ,  , ).

 () :,   ,      (,    ,   ,   ,  -).

 () :   (   ,   ,  , ,  ).

  :  P&L (      )   .   , ,     ( ),   ,         (CAC) ,       (LTV).

4.     ()

  ,        .

 :,        .

 :,         .

    -  (Sunk Costs). ,     .

:  500 000     .   ,       .      :   200 000,      .

:    ,    200 ,    .

 :500 000  -   .      .      :    200 000,    ?   -    ,      .

:  -

     :   ( )    ( ).    :

: 1 000 000 .

  (): 400 000 .

 : 300 000 .

 : 70 000 .

 : 250 000 .

  .: 150 000 .

:  6    .

:

 (1 ): (  -  ),  ( ,    ,    ), .

  (400): (),  (    ), .

  (300):,  (   ), .

  (70):,  (   ),  (   )   (   ).

  (250):, , .

 (150): (    ,   100  105 ),  (    ,   ,   ,     ), .

  :   ,     .        ( )  ,  ,         ,     .     ( ) ,        .

  -     ,        .




 3.      (CVP-)


           .        -    -   -  - ,  CVP- (Cost-Volume-Profit).

     :     .  ,         .      .     ,      . ,    ,   . ,  -  .

 :   

    ,      (  ).

  =    

,          (   : ,  , ),     .     ,      -   (, , ).      , ,    ,   .

:  .

 : 1 500 .

     (, ): 600 .

    : 1 500  600 = 900 .

 900  -  .        .

   (Break-Even Point, BEP)

  ,    (   )  ,       .

1.    (, , ):

BEP_units =   /  

2.    ():

BEP_money =   /   

    =   / .

 :  

      .

    (FC):

 : 80 000 .

  (): 60 000 .

 ( )  : 5 000 .

 FC:145 000 .

      (VC):

, , , , : 65 .

  (P):

   : 200 .

 1.     :200 - 65 = 135 .   .

 2.     :145 000 / 135  1074 . :    ,      35    (1074 / 30 ).   30 -   6 750    (5  ? 135 .   ).

 3.     :   = 135 / 200 = 0,675 ( 67,5%). 145 000 / 0,675  214 815 . :1074  ? 200 . = 214 800 . (  15 . - ).

   (Margin of Safety)

     ( )    .  ,    ,      .

:

  =   - BEP_money /   * 100%

      400 000   :   = (400 000 - 214 815) / 400 000 * 100%  46%. :     ( 46%),       .     5-10%,     (, -    )  .

  ()

  ,       .         .

  (  ):, , .      ,   .      10%,     50%.     10% -      .

  (  ):,  , .    - .   -  .   ,         .

  : =   / 

      400 000 .:

 : 400 000 * 0,675 = 270 000 .

: 270 000 () - 145 000 () = 125 000 .

: 270 000 / 125 000 = 2,16.

:    10%     10% *2,16 = 21,6%.

   ( )

     ,     ,  ,     .

 :  ( ,  )    ( ,  ).      ,   ,    5000  .     1000- ,        .

 :

      .

   (: 70% - , 30% - ).

  (weighted average).               .

:   ( )

 : 50 000 .

  (   + ): 35 000 .

 : 15 000 .

  (, , ): 1 500 000 .  .

:

 :1 500 000 / 15 000 = 100 .

:  ( )  80 . :(100 - 80) *15 000 = 300 000 . (      ).

: ,     100      .       .

 : 5 000 .

  (, ): 1 000 .

  : 4 000 .

   .

 :   .  80  + 50    1,5  .  : (80 *15 000) + (50 *4 000) = 1 200 000 + 200 000 = 1 400 000 .    300 000  100 000       .

  :  -     .         .    -       .    -   ,  ,        .  ,    , -          .




 4.   :    


 -  ,      .      10%    15% ,     ,     .

  2       .    :     ,      .      ,          ( ).

   ,              ?       ,     .

 1.   (Job Order Costing)

:   (




  .


   .

   ,     (https://www.litres.ru/book/georgiy-dimitriadi/upravlencheskii-uchet-dlia-predprinimatelei-74568868/)  .

      Visa, MasterCard, Maestro,    ,   ,     ,  PayPal, WebMoney, ., QIWI ,       .


